Inverter

.اینورتر Inverter (مبدل ولتاژ DC به ولتاژ AC): به المان‌هایی اطلاق می‌شود که ولتاژ مستقیم را به ولتاژ متناوب تبدیل می‌کند. Inverter این قابلیت را دارد که در خروجی ولتاژ و فرکانس را کنترل نماید.

اهمیت Inverter

با افزایش روز افزون استفاده از موتورهای القایی در صنعت نحوه کنترل این موتور ها اهمیت فراوانی پیدا کرده است. Inverter در موتور های الکتریکی عبارتست از سیستمی که سرعت و گشتاور یک موتور الکتریکی را کنترل می‌کند. درایو VFD برای کنترل کردن سرعت چرخش یک موتور AC با کنترل کردن فرکانس تغذیه ی اعمال شده به موتور الکتریکی کار میکند.

VFD به دو دسته VFD (درایو فرکانس متغیر) یا VSD (درایو سرعت متغیر) تقسیم می‌شود. همچنین به مدار های اینورتری که دارای فرکانس و ولتاژ خروجی قابل تغییر باشند درایو الکتریکی گفته می‌شود. این درایو بر این اصل عمل می‌کند که سرعت میدان دوار یک موتور AC به فرکانس تغذیه ورودی آن موتور AC چه مقدار است و همچنین بر اساس رابطه زیر به تعداد قطب های آن موتور بستگی دارد.

Ns= (120*f)/2p

در این رابطه:
Ns: سرعت چرخش میدان دوار
F: فرکانس منبع تغذیه
P: تعداد قطب های موتور می باشد.

عملکرد موتور های سنکرون طبق رابطه ی فوق است و در موتور های القایی سرعت روتور کمی کمتر از سرعت سنکرون است. به این اختلاف در سرعت میدان دوار و دور روتور لغزش گفته می شود.

S=Ns-Nr

در این رابطه:
Ns: سرعت چرخش میدان دوار
Nr: سرعت چرخش روتور می باشد

در درایو های AC، ابتدا سیگنال AC به DC تبدیل شده و سپس دوباره توسط. Inverter به AC  تبدیل می‌شود. ولتاژ اعمال شده به موتور الکتریکی باید دارای رابطه ی زیر باشد که N عدد ثابتی است.

N=V/F
در این رابطه:
V: ولتاژ اعمالی به موتور
F: فرکانس ولتاژ اعمالی

مثلاً یک موتور با مشخصه عملکرد ۴۶۰ ولت و فرکانس ۶۰ هرتز چنانچه فرکانسش به ۳۰ هرتز تغییر کرد
می بایست ولتاژش نیز به ۲۳۰ ولت کاهش یابد تا ضریب n ثابت بماند.

INVERTER 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.