HMI

تعریف HMI

HMI مخفف عبارت Human Machine Interface و به معنای واسطه بین انسان و ماشین می باشد که برای مانیتور کردن و مشاهده پارامترهای دستگاه های صنعتی مثل PLC، اینورتر و… استفاده می شود. HMI (اچ ام آی) در واقع یک نوع مانیتور بوده که می توان آن را برنامه ریزی نمود و با تغییر و نمایش پارامترهای مختلف یک سیستم، پروسه یا ماشین را کنترل نمود.

در واقع HMI یک برنامه ی گرافیکی است که در آن کلیدها (Button)، نمایشگرها (Display)، عقربه ها (Pointer)، شاخص ها (Indicator)، نمودارها (Curve)، آلارمها (Alarm) و… توسط  اشکال گرافیکی ایجاد شده اند و در این برنامه با انتخاب هر المان گرافیکی (مثلاً کلید) و اعمال تغییرات کد متناظر با آن از طریق پورت شبکه و ارتباط با سایر تجهیزات آن شبکه به دستگاه مورد نظر ما ارسال می گردد.

وجود برنامه ی گرافیکی علاوه بر جذاب کردن طرح نهایی خطاهای ناشی از اعمال ورودی اشتباه را کاهش داده و هزینه ی نگهداری سیستم را به دلیل عدم استفاده از قطعات مکانیکی کاهش می دهد.

HMI این قابلیت را دارد که به PLCهای مختلف متصل شود. تنها نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این که قبل از برنامه ریزی کردن HMI می توان تعیین کرد کدام مارک PLC مثلا:
 DELTA PLC (دلتا)
VIGOR PLC (ویگور)
OMRON PLC (امرون)
SIEMENS PLC (زیمنس)
LS PLC (ال اس)
BECKHOFF PLC (بکوف)
TOSHIBA PLC (توشیبا)
FATEK PLC (فتک)
ALLEN BRADELY PLC (آلن بردلی)
FUJI PLC (فوجی)
FANUC PLC  (فانوک)
MITSUBISHI PLC (میتسوبیشی)
و… باید با آن ارتباط برقرار کند.

علت استفاده از HMI به جای کامپیوتر

تا مدتی پیش برای امور فوق از کامپیوتر استفاده می شد؛ از آنجایی که نرم افزار های کامپیوتری آسیب پذیر بوده و هراز گاهی ویروسی شده و باعث صدور فرامین اشتباه به محرکها (Actuators) می شدند، میلیون ها دلار ضرر اقتصادی برای کمپانی های مختلف به همراه داشته است. لذا برای کنترل و مانیتورینگ خطوط تولید، پروسه های صنعتی و ماشین آلات مختلف تولید، دستگاه ویژه ای به نام اچ ام آی طراحی شد.

در ادامه جهت بررسی دقیق مشخصات و قیمت مدلهای مختلف HMI دلتا برای نمونه اینجا کلیک نمایید

HMI

.

برای این نوشته 2 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.